Без результатів НМТ, а лише на основі індивідуальної співбесіди з тих самих предметів, що мали б складатись на НМТ, можуть вступати абітурієнти, які належать до пільгових категорій.
Окрім того, особливий механізм вступу мають особи, що проживали або проживають на тимчасово окупованих територіях. Для вступу за особливим алгоритмом вони мають звернутись до центрів «Крим – Україна» чи «Донбас – Україна».
Вступ за результатами НМТ
Для вступу до закладів вищої освіти на І курс переважна більшість вступників використовує результати національного мультипредметного тесту.
У 2025 році мультитест складатиметься з 4 предметів, три з яких (українська мова, математика та історія України) будуть обов’язковими для всіх вступників, а один предмет з переліку (українська література, біологія, географія, фізика, хімія або іноземна мова) кожен вступник обирає самостійно під час реєстрації для проходження НМТ.
Вступники складатимуть мультитест з 4 предметів в один день, на виконання кожного предметного тесту буде відводитись 60 хвилин, з однією 20-хвилинною перервою між двома двогодинними блоками.
Реєстрація учасників мультитесту відбудеться у період, визначений Міністерством освіти і науки пізніше. Ті учасники НМТ, які не зможуть зареєструватись під час цього періоду, матимуть змогу пройти реєстрацію під час додаткового періоду, який традиційно надається вступникам у травні.
Додатковий період реєстрації передбачений для тих вступників, хто реєструвався в основний період, але отримав відмову, та тих, хто не зміг із поважних причин вчасно зареєструватися.
Також у цей період здійснюють реєстрацію осіб, які за рішенням судів перебувають в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах.
Для реєстрації на НМТ потенційному вступнику потрібно самостійно створити персональний електронний кабінет, який стане його інформаційною сторінкою, де учасник отримуватиме важливу інформацію щодо кожного етапу проведення тестування.
Відстежуючи повідомлення на цій персональній електронній сторінці, учасники НМТ дізнаються про дату, місце і час свого іспиту.
Також після проходження іспиту вони отримають в е-кабінеті особисті результати з усіх 4 предметів за рейтинговою шкалою 100–200 балів, які необхідні для участі у конкурсному відборі до закладів вищої освіти.
Електронний кабінет вступника
Після складання вступних іспитів розпочинається основний етап вступної кампанії. Вже кілька років поспіль вступ відбувається онлайн, тому для участі в конкурсному відборі кожен вступник має створити електронний кабінет.
Через цей кабінет вступники будуть подавати усі свої заяви для вступу до закладів вищої освіти в електронній формі.
Термін реєстрації і роботи електронних кабінетів вступників визначається кожного року окремо Порядком прийому на навчання для здобуття вищої освіти, який затверджує Міністерство освіти і науки України. Цьогоріч е-кабінети працюватимуть протягом усієї вступної кампанії, тобто з 1 липня до 20 жовтня.
Для створення е-кабінету треба мати серію та номер документа про освіту, а також номер (без серії) документа, що посвідчує особу (паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, свідоцтво про народження).
Також під час реєстрації потрібно вказати електронну пошту, до якої вступник має доступ і яка не заборонена на території України.
Окрім того, треба згенерувати пароль для подальшого входу в е-кабінет.
Подання заяв для вступу
Після того як вступник створив електронний кабінет для вступу, протягом визначеного Міністерством освіти терміну він має подати заяви про вступ до тих закладів освіти, у яких має бажання навчатись.
Цьогоріч прийом заяв і документів від вступників розпочинається 19 липня і закінчується о 18.00 31 липня.
Абітурієнт може подати 5 заяв на бюджетну форму навчання та до 10 заяв на контрактну форму навчання. Кількість заяв про вступ, яку може подати вступник, теж визначається кожного року Порядком прийому на навчання для здобуття вищої освіти.
Під час подання заяв на бюджет вступник має надати кожній заяві пріоритет від 1 до 5, при цьому 1 пріоритет потрібно надати заяві, поданій до того закладу освіти, де вступник хоче навчатись найбільше, а, відповідно, 5 пріоритет – найменш бажаному закладу освіти.
Подана вступником електронна заява відразу відображається в розділі Єдиної державної електронної бази з питань освіти, до якого має доступ заклад вищої освіти, обраний вступником.
У момент подання електронній заяві присвоюється статус «Зареєстровано в ЄДЕБО».
Подану електронну заяву вступник може скасувати. Якщо скасування відбувається до того моменту, коли заява була зареєстрована в закладі вищої освіти, вступник може подати нову заяву з такою ж пріоритетністю.
Якщо ж заява вже зареєстрована закладом освіти, вступник теж має право скасувати її, але він втрачає право подання нової заяви з такою самою пріоритетністю.
Розгляд заяв закладом вищої освіти
У ході всієї вступної кампанії абітурієнт у своєму електронному кабінеті має відстежувати статуси, які надаються усім його поданим на розгляд вишів заявам.
Після подання електронної заяви вона розглядається приймальною комісією закладу вищої освіти протягом трьох робочих днів з дати реєстрації заяви в ЄДЕБО.
За результатами розгляду уповноважена особа приймальної комісії надає електронній заяві один з таких статусів: «Зареєстровано у закладі освіти» або «Потребує уточнення вступником».
При присвоєнні електронній заяві статусу «Потребує уточнення вступником» працівник закладу освіти зазначає перелік даних, що потребують уточнення, із зазначенням способу та дати, до якої їх необхідно подати. Внесені дані відображаються в особистому електронному кабінеті вступника. Після уточнення вступником необхідних даних статус е-заяви вступника змінюється на «Зареєстровано у закладі вищої освіти».
Якщо вступника допущено до участі в конкурсному відборі для вступу на бюджет, електронній заяві вступника присвоюється статус «Допущено до конкурсу».
Якщо вступника допущено до участі в конкурсному відборі на контракт, електронній заяві вступника присвоюється статус «Допущено до конкурсу (навчання за кошти фізичних та юридичних осіб)».
Якщо вступнику відмовлено в участі у конкурсному відборі, електронній заяві встановлюється статус «Відмовлено закладом освіти» (із зазначенням причини відмови).
Усі статуси заяви вступника відображаються в особистому електронному кабінеті вступника та на сайті Інформаційної системи Вступ.ОСВІТА.UA.
Оприлюднення рейтингових списків
Після завершення терміну подання заяв розпочинається формування рейтингових списків вступників, які будуть рекомендовані на навчання на бюджеті.
Рейтинговий список – це список усіх абітурієнтів, які подали документи у заклад вищої освіти, із зазначенням рейтингового бала та рейтингового місця кожного абітурієнта. Такий список формуватиметься у кожному навчальному закладі та за кожною окремою спеціальністю.
Формування рейтингових списків вступників і надання рекомендацій до зарахування та оприлюднення списку рекомендованих з повідомленням про отримання чи неотримання ними права навчатися на бюджетній формі здійснюється не пізніше 05 серпня.
Після оприлюднення рейтингових списків із зазначенням осіб, рекомендованих для зарахування у виш, абітурієнтам дається три дні для того, щоб підтвердити свій вибір місця навчання.
Тобто вступники, які отримали рекомендації, мають виконати вимоги до зарахування на бюджетні місця до 18:00 08 серпня.
Зарахування на навчання
Після того як вступники виконали вимоги до зарахування, підтвердивши свій вибір місця навчання, відбувається зарахування студента.
Спершу не пізніше 9 серпня проводиться зарахування вступників на навчання на бюджет.
Після цього відбувається зарахування вступників на контракт. При цьому надання рекомендацій до зарахування та оприлюднення списку рекомендованих для вступників, які вступають на контракт на відкриті та фіксовані (закриті) конкурсні пропозиції, здійснюється не раніше 09 серпня.
Зарахування вступників на навчання на контракт на умовах повної або часткової оплати навчання за рахунок коштів державних грантів для здобуття вищої освіти – не пізніше ніж 18 серпня; за іншими джерелами фінансування – не пізніше ніж 30 серпня.
Потім вступників з числа зарахованих на контракт, які мають право на першочергове переведення на бюджет, можуть перевести на вакантні бюджетні місця, якщо такі будуть в закладі вищої освіти.
Переведення на вакантні бюджетні місця та на місця за рахунок цільових пільгових державних кредитів осіб, які зараховані на контракт, відбувається до 17 серпня.
Детальніше: https://ips.ligazakon.net/document/RE43718?an=1